Subscribtion

På dansk abonnement. Det er en forretningsmodel, hvor en kunde må betale et beløb (abonnementet) for at få adgang til et produkt eller en service. Modellen blev skabt af virksomheder, der producerede magasiner og/eller aviser, men har nu bredt sig til mange andre brancher. I stedet for at sælge produkter enkeltvis sælges et abonnement for en periode (en sæson, måned, år el. lign.), og med de gentagne salg, er der en mulighed for at opbygge en mærkeloyalitet hos kunden. Af brancher, hvor denne model er mere eller mindre udbredt idag kan nævnes: bogklubber, musikklubber, teleudbydere, kabel TV, internet udbydere, betalings TV, software udbydere, fitnessklubber, de traditionelle aviser og blade samt mange flere. En almindelig model indenfor websider, kendt som freemium-modellen sammensat af FREE preMIUM, hvor man leverer indholdet gratis, men begrænser adgangen til premium features (en merpris for at få adgang til yderligere faciliteter, f.eks. arkiver), som betalende abonnenter har adgang til.